The project

Memória Rocinha is a project developed jointly by the Institute Moreira Salles (IMS) and the Museu Sankofa Memória e História da Rocinha (Sankofa Museum of the Memory and History of Rocinha). Its objective is to contribute to public understanding of the processes that have transformed the social and urban landscape of Rocinha over the course of more than a century. Since 2014, staff members from the IMS and the Museu Sankofa have shared information and compiled knowledge in a kind of research-action laboratory. Drawing from the IMS’s photography archive, the research team went into the field to connect Points of View between the past and the present, producing new photographs and filming interviews with members of the Rocinha community. This site welcomes the participation of Rocinha residents. Via the gallery and the collaborative map, Memória Rocinha incorporates new photographs, videos, and narratives that describe the memories and identities of community members. This is a community that has fought throughout its history against the stigma of violence and social inequality, and it continues to struggle to insert itself in the physical space, political life, and (hi)story of Rio de Janeiro.

A living map

More than geographic precision, this project focuses on images and stories of Rocinha’s origins, transformations, and community identity. The map was produced with high-precision georeferencing technology, allowing the research team to recreate historical photographs of Rocinha and visually document the transformation of the favela’s landscape. However, this project is primarily based in personal and collective memories, which are by nature fluid and diverse. Thus, the pursuit of verification overlaps with the exercise of imagination. And this is how the map comes to life, portraying Rocinha as the vibrant community that it is. Residents express in their own words the constant threat of removal, the precarious state of urban infrastructure, and the scarcity of public services. But their words also contain images of Michele’s house, the Seu Pedro bus stop, and Seu Carlinhos’s rooftop terrace. Above all, the residents describe the unique way each finds his or her place in the complex, fascinating community of Rocinha.

Bibliography

ALVES, Ronaldo. O bandido e outras histórias da Rocinha. Rio de Janeiro: Sette Letras, 1997.

ANDRADE, Luciana da Silva. Espaço Público e Favelas: Uma análise da dimensão pública dos espaços coletivos não edificados na Rocinha. Rio de Janeiro: UFRJ/PPGG, 2002. (Doctoral Thesis).

CARVALHO FILHO, Silvio de Almeida. A Favela da Rocinha: a memória de velhos e velhas na luta contra a vulnerabilidade social (1930-1993). Access here.

COUTINHO, Davison. Um olhar sobre a produção cultural na Rocinha. Rio de Janeiro: Minister, 2013.

FUNDAÇÃO DE DIREITOS HUMANOS BENTO RUBIÃO. Direito à Moradia na Cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Zit Gráfica, 2010.

LEITÃO, Gerônimo. Dos barracos de madeira aos prédios de quitinetes: Uma análise do processo de produção da moradia na favela da Rocinha, ao longo de cinqüenta anos. Rio de Janeiro: UFRJ/PPGG, 2004. (Doctoral Thesis).

_________. Desafios no processo de urbanização de grandes favelas: o caso da Rocinha, na cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFF/PPGAU, 2004.

MEDEIROS, Bianca Freire-Medeiros. A favela que se vê é a favela que se vende. In: Revista Brasileira de Ciências Sociais-vol 22, nº 65, São Paulo, out. 2007.

MENEZES, Palloma Valle. Quando a favela se torna museu: reflexões sobre os processos de patrimonialização e construção de uma favela carioca como destino turístico. In: Anais do V Seminário de Pesquisa em Turismo do MERCOSUL, Caxias do Sul, jun. 2008.

PEREIRA DA SILVA, Maria Laís. Favelas Cariocas. Rio de Janeiro: Contraponto, 2004. POLIDORI, Robert. Rio. São Paulo: IMS / Göttingen: Steidl, 2015.

SEGALA, Lygia. O Riscado do Balão Japonês: trabalho comunitário na Rocinha (1977-1982). Rio de Janeiro: UFRJ/PPGAS-Museu Nacional, 1991. (Masters Dissertation).

____________. e FERREIRA, Tania e UNIÃO PRÓ-MELHORAMENTOS DOS MORADORES DA ROCINHA (org). Varal de Lembranças: histórias da Rocinha. Rio de Janeiro: Editora Tempo e Presença/SEC/MEC/FNDE, 1983.

____________. e FIRMINO, Antonio Carlos. Memória Social, museu e trabalho comunitário na Rocinha. Cultura e extensão universitária: A democratização do conhecimento. São João Del Rei: Malta, 2010.

____________. (org) Museu comunitário, performance memorial e disputas políticas: o caso do Sankofa Museu na Rocinha, região metropolitana do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Laboep/ FEUFF, 2013.

SHLUGER, Ephim. Saneamento básico para as favelas: projeto da Rua 3 - Rocinha. Rio de Janeiro: SMD/UNICEF, 1981.

SOARES, Priscila et al. Rocinha, uma breve história no tempo. Análise dos processos de formação e transformação do bairro. Florianópolis: Anais dos Encontros Nacionais da ANPUR, 2013.

TOLEDO, Luiz Carlos Toledo et al. Repensando as habitações de interesse social. Rio de Janeiro: Letra Capital: FINEP; Brasília: CNPQ, 2014.

TROINA, Marat. (org) Rocinha: plano de desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 2012.

Filmography

Circuito da Gávea, TV Globo (2011) Em busca de um lugar comum, Felippe Schultz Mussel (2012) Notícias de uma guerra particular, João Moreira Salles e Kátia Lund (1999) O Rio que os brasileiros nunca viram, série O Rio por Eles, TV Globo (2015) Rebel Architecture - The pedreiro and the master planner, Al Jazeera English (2014) Rio da minha infância - Rocinha, TV PUC-Rio (2015) Rocinha Brasil 77, Sérgio Peo (1977) Todo mapa tem um discurso, de Francie Albernaz e Thaís Inácio (2013) Transformações da Paisagem, série O Rio por Eles, TV Globo (2015)